To blog or Not to blog?

writing

Nem régiben egyik ismerősömmel a bloggerekről és a közösségi média hatásáról beszélgettünk. Ennek kapcsán elkezdtek a gondolataim ebbe az irányba terelődni. Meséltem neki, hogy milyen nagy hatással lehetnek az így keletkezett tartalmak a fogyasztók véleményére, és így végső soron a fogyasztásukra is. Így ezen a héten a blogok hatásait szeretném vizsgálni, és megmutatni, hogy igenis fontos számolni velük, ha a cégünk marketing eszköztárában turkálunk.

Ha egy gyors pillantást vetünk az elérhető felmérésekre, akkor feltűnik, hogy már a vállalatok 43%-a blogolt 2012-ben az Egyesült Államokban (Jeffbullas’s Blog).

Ez a szám óriási, és azt mutatja, hogy a – valóban haladóbb gondolkodású – amerikai piac már komolyan számol ezzel a kommunikációs formával, amikor fogyasztásra kívánja ösztönözni a célpiacát. Ennek több oka is lehet, de például a relatív olcsósága is nagyon vonzóvá teszi. Ez magyarázza azt, hogy miért használja a kisvállalatok 61%-a a közösségi médiát – és ebben benne foglalva a blogokat is – arra, hogy új ügyfeleket találjon, és azokat meg is szólítsa.
De kik ülnek a “monitor túloldalán”? Gyakran hivatásos bloggerek, akik teljes- vagy részmunkaidőben írnak. Teszik ezt többnyire pusztán azért, mert szeretnek írni. És a közönségnek pedig tetszik, hiszen az emberek szívesen olvassák a legkülönbözőbb tartalmakat. A legutóbbi bloggerek közötti felmérésből kiderül, hogy bevallásuk szerint egyre gyakrabban keresik meg őket vállalatok, hogy róluk írjanak. Viszont léteznek vállalati bloggerek is. Ez a bloggerek azon 8%-a, akik a munkáltatójának írnak. Többségük az vallja, hogy így jobban ki tud emelkedni saját iparágán belül (social voice hub).

Tehát megállapíthatjuk, hogy a vállalatok kezdenek felfigyelni a közösségi médiára, illetve a blogokra, és szívesen veszik fel a marketing eszköztárukba. De a vállalatok lelkesedése önmagában még meglehetősen keveset nyom a latba. A fontosabb fele a képletnek a fogyasztó. Az, aki olvassa a blogot.

Érdemes megfigyelni azt a tendenciát, hogy az emberek egyre nagyobb hányada veszi komolyan a blogokat. Teszik ezt leggyakrabban három dolgot keresvén: ötletet, inspirációt, illetve szórakozást.

Az Information-Management.com felméréséből kiderül, hogy a 30 év alatti IT szakemberek második legkedveltebb forrása a közösségi média, ha információt keresnek a napi feladataik elvégzéséhez, vagy karrierjük menedzseléséhez.
De ha ezt még túl szűk kategóriának tekintjük, vagy épp irreleváns ez a célközönség számunkra, akkor egy másik adat lesz a segítségünkre, amely már sokkal szélesebb körű felmérésen alapszik. Eszerint pedig a fogyasztás harmadik leggyakoribb motorjai a blogok.

Némi pszichológiával felvértezve mögé is lehet látni ezeknek a számoknak. A túl nagy választék elbizonytalanítja a fogyasztót. “Vajon jól választok?”  “Mi van ha mégsem ezt kéne megvennem, hanem a másikat?” Valószínűleg mindannyiunk tett már fel hasonló kérdést magának vásárlás előtt. Így abszolút érthető bármelyikünk számára, hogy a döntés előtt tanácsra, a döntés után pedig megerősítésre vágynak azok, akik meghozzák azt. Tehát nem is olyan meglepő, hogy a közönség a legjobban a termékteszteket, és a tanácsokat értékeli olvasmányai alatt (Jeffbullas’s Blog).
Viszont így a bloggerek kezében kellőképpen nagy olvasóbázis mellett nagyon nagy felelősség van. Az olvasók véleményét befolyásolják, hatnak a döntéseikre, legyen az egy TV, utazás, vagy pedig autó vásárlása. Ha az ember ismeretlen talajra téved, szeretné mások véleményét is kikérni, akik hasonló cipőben járnak, vagy jártak. Azokat akik sok emberre vannak ilyen hatással, véleményvezérnek hívjuk. És 86%-uk blogol (social voice hub)! Rendelkeznek az emberek bizalmával, és ezek az emberek időről időre visszatérnek hozzájuk.
Tehát a blogokra az emberek támaszként tekintenek, és ezeken keresztül jelentősen lehet befolyásolni a végső döntésüket.

Mint látjuk, a kommunikációban részt vevő felek mind komolyan számítanak a blogokra, és építenek azokra. A fogyasztók bíznak az általuk választott véleményvezérekben, a vállalatok pedig igyekeznek ennek az információs igénynek megfelelő tartalmakat generálni.

A téma érdekes, és meglehetősen hasznos is. Nézzük hát, hogy vajon melyek azok az irányelvek, amelyeket követve javíthatja az esélyeit, hogy erőfeszítései meghozzák a gyümölcsüket.

Ha tömören szeretnénk összefoglalni, valahogy így hangzana:
Mielőtt felkeres egy bloggert, bizonyosodjon meg felőle, hogy a terméke vagy a kínált szolgáltatása releváns a blogger közönsége számára!
Legyen felkészülve arra, hogy a blogger sem ingyen dolgozik, és vegye figyelembe a blogger tanácsait (hiszen ő ismeri a legjobban a saját közönségét)!

Ezeket a tanácsokat a social voice hub által készített felmérésben találhatjuk, mint a blogger és a vállalat közötti nézeteltérések leggyakoribb okaira nyújtott gyógyír. Mindezeket szem előtt tartva pedig egy hosszú távú együttműködést alakíthatunk ki a bloggerrel, ami jó hatással van az elért eredményre, hiszen testközelbe juthatunk a kívánt közönséggel.

Ha pedig valamiért erőfeszítést teszünk, akkor szeretnénk tudni azt is, hogy elértük-e. Így visszacsatolást kaphatunk, hogy jól tesszük, amit teszünk, vagy akár teljesen másképp kéne megközelíteni a kitűzött célt. A cégek szeretik az elért emberek számában mérni az eredményt, azaz Twitter, illetve Facebook követők, vagy blogot látogatók száma alapján.
A tapasztalt bloggerek ezzel szemben sokkal fontosabbnak tartják a sokkal elhivatottabb olvasók számát monitorozni (TheSocialCraft). Ilyen emberekről árulkodik a kommentek, vagy a feliratkozottak száma, illetve a közösségi interakciók száma. A logika a gondolat mögött pedig az, hogy a hűséges olvasókat sokkal könnyebben, és nagyobb mértékben lehet befolyásolni, mint azt, aki csak elolvasta a cikkünket, de szkeptikus az írásainkkal kapcsolatban.

Tehát a három tanács, amire érdemes holnap is emlékezni:

  • Bizonyosodjunk meg róla, hogy a közönség számára releváns az üzenetünk!
  • Legyünk felkészülve arra, hogy fizetni kell a blogokban való megjelenésért! (árak)
  • Hallgassunk a blogger tanácsaira!

János

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s